Sunday, January 23, 2011

BUKAN SEKADAR KUKUR KELAPA!!

Cerita kali ni adalah tentang pengalaman aku sendiri ketika sedang mengukur kelapa di dapur ketika raya tahun lepas..this is the beginning for my rivalry..hehe..mase pagi tu,aku telah di kerahkan oleh Chief Komander aku(mak aku) untuk mengukur sepuluh biji kelapa utk dibuat
rendang ayam..aku dengan bangganye menyediakan kukur dan talam dan sepuluh buah kelapa yg telah dibelah menjadi 20 biji kelapa..


Pada mulanya,aku menggunakan talam yg kecik sangat..aku pun kukur dengan perlahan dan lalai sebab kalau talam kecik,kukur sikit pun dah penuh..dah setengah jam,aku baru kukur sebiji kelapa..kemudian Chief Komander berang dan mengamuk,"kamu ni,kukur kelape pun terhegeh2 mcm siput".....


Lantas tugas ku d ambil Koperal(akak aku)...


Die dengan bangga nye mengambil talam yg paling besar yg ada di rumah aku,dan mengukur kelapa dengan pntas dan menggila,seolah2 di rasuk Hantu Kukur(akak Hantu congkak)...


TIBA2 aku terfikir(my first concious lateral thinking)..


kenape ade kwn2 aku yg rajin sangat study dan ade kwn2 aku yg malas sgt study..Yang rajin tu tak pernah malas walaupun asyik dia je dapat straight A..Tak pernah bosan...Tak pernah kenal erti penat.....kenapa ye??apa beza dia dan aku??


kemudian aku pndang kukur kelapa td......


TALAM tu adalah seperti matlamat hidup kita,manakala KELAPA tu seperti apa yang kita sedang usahakan.


KALAU KITA MEMPUNYAI MATLAMAT HIDUP YG SANGAT BESAR DAN JELAS(mcm talam kecik dan talam bsr td),KITA AKAN SENTIASA BERSEMANGAT DAN BERSUNGGUH2,TAKKAN MEMBUANG MASE,sebab banyak yg kite nk kecapi..tp kalau kecik impian kita,kita suka membuang mase sbb terlalu sedikit dan kecil impian utk d kecapi...mungkin itulah antara sbb kenape kita selalu malas..'KITA TIADA MATLAMAT YG CUKUP BESAR DAN JELAS'......BETUL X KWN2??




FIKIR FIKIRKAN........

1 comment:

  1. cik ana suke metafora kukur kelapa+talam dengan matlamat hidup!!
    mak cik ana pun ade 1 kukur kelape cmtu..
    simpan dr mak kawen dgn abah dlu2..hihi

    recent post : |suke ke word verification???|

    ReplyDelete