Sunday, January 30, 2011

NILAI MAS KAHWIN BG SELURUH NEGERI DI MALAYSIA

Setiap akad perkahwinan mestilah mempunyai mas kahwin dalam bentuk benda yang bernilai walaupun kecil atau faedah serta manfaat yang diberikan oleh suami kepada isterinya kerana akad perkahwinan.


Di bawah merupakan nilai mas kahwin mengikut negeri :



Klik untuk besarkan gambar 





Mas kahwin dibahagikan kepada dua jenis:

1. Mas kahwin yang ditentukan dan disebutkan semasa majlis akad dan dinamakan mahar musamma. Mahar musamma dibahagikan kepada 2 jenis:

-Mahar musamma al-Mua'jjal
Mas kahwin yang disebut di dalam akad serta dibayar oleh suami secara tunai dan segera.

-Mahar musamma al-muajjal
Mas kahwin yang disebut semasa akad, tetapi dibayar secara tangguh dan hutang.


2. Mas kahwin yang tidak ditentukan jumlahnya sewaktu akad dan dinamakan mahar mithil. Mas kahwin jenis ini mestilah dibayar kepada pengantin perempuan mengikut kadar penilaian ahli keluarga dan sandara perempuan isteri...








sumber rujukan=http://www.islam.gov.my/sites/default/files/6.maskahwin.pdf

6 comments:

  1. Mas kahwin tidak perlu mahal sangat.Sebab itu duit perempuan dan pihak lelaki xboleh mengambilnya.Klaau dah mahal takut bercampur aduk lak

    ReplyDelete
  2. skg ni sume orang ingat kawen tuh senang . budak2 yang belasan taun pon dah gatal nak kawen . dorang tak sedar banyak tanggungjawab yang kena pikul and pikir kalau nak kawen ni . kan3 ? ;)

    ReplyDelete
  3. tapi..kahwin adalah cara untuk menghalang kita dari berzina...dari berkapel lelame n x tentu pasal tu..baik kawin je...betol x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pyh la nak berkapel2...

      Delete
  4. org johor jugak yang murah... hihi~~

    ReplyDelete
  5. betul tu sy sokong.. "tiada yg lbih baik antara lelaki & perempuan selain nikah"

    ReplyDelete